راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی

آنچه در مشاوره شغلی برای رسیدن به اهداف آن صورت می گیرد متنوع و گسترده است. این خدمات و فعالیت ها از دوران کودکی تا زمان پیری و بازنشستگی ادامه دارد. هدف مشاوره شغلی در دوران کودکی ، نوجوانی و آغاز جوانی کمک به فرد در جهت رشد شغلی است تا بتواند جنبه های روانی و اجتماعی لازم جهت اقدام برای جستجوی کار و شغل و نهایتاً سازگار شدن با آن را کسب نماید. مشاوره شغلی  فرایند کمک به رشد خلاقیت فرد در راستای شناسایی فرصت های شغلی است تا بتواند بر اساس شناختی که از خود دارد برای دست یابی به شغل مناسب اقدام کند، اساس هر نوع اقدام اعم از انتخاب شغل و یا نوع زندگی شغلی در مراحل بعدی زندگی بستگی به رشد فرد در این مراحل دارد. چنانچه شخص با توجه به شرایط محیط زندگی مثل آموزش ، خانواده ، فرهنگ اجتماعی و اقدامات مشاوره رشد لازم را کسب کرده باشد زمینه برای انتخاب زندگی شغلی در او ایجاد خواهد. 
فرایند مشاوره شغلی در دوران جوانی و میانسالی کمک به فرد در جهت غنی سازی شغلی و نوآوری در کار شغل می باشد. برای آنکه  شخص بتواند به رشد لازم در زمینه کسب و کار و اشتغال دست یابد مشاوران اقداماتی را انجام می دهند ، یک برنامه بسیار مهم مشاوران شغلی برای دانش آموزان ، دانشجویان و افراد جویای کار طرح ریزی شغلی است. در فرآیند طرح ریزی شغلی به شخص کمک می شود در ابعاد ذیل رشد لازم را کسب کند:



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ دو شنبه 18 آذر 1391برچسب:, توسط بهزاد عسگری
ارسال در تاريخ جمعه 17 آذر 1391برچسب:, توسط مهدی دهقانی

 

 

 

تاریخچه راهنمایی تحصیلی

بررسی  تاریخچه راهنمایی تحصیلی دو دلیل دارد : اول آنکه خواننده با یک سلسله اطلاعات نظری آشنا می شود و در جریان چگونگی تغییرات و تحولات وابسته به آن قرار می گیرد . دوم آنکه از مطالب ارائه شده برنامه ریزان می توانند در طراحی برنامه های آینده استفاده کنند و از اشکالاتگذشته عبرت گیرند و مرتکب آنها نشوند. راهنمایی تحصیلی به طور عام ، از آن زمانی شروع گردید که انسان آموزش و تحصیل را آغاز کرد .

 در مکتبخانه ها و مدارس معلمان در زمینه های درس خواندن، نوشتن و یادگیری بهتر دانش آموزان را راهنمایی می کردند و در مواقع ضروری مشکلات آنان را با شیوه های مرسوم در آن زمان برطرف می ساختند.

واژه راهنمایی تحصیلی را به طور رسمی اولین بار در سال 1914 کلی و سپس بروئراز دانشگاه هاوارد به کار گرفتند. هدف آنان از راهنمایی تحصیلی ،کمک به دانشجویان برای انتخاب رشته تحصیلی و کسب سازگاری بیشتر با شرایط مدرسه و دانشگاه بود. در این معنی ، راهنمایی تحصیلی از نظر هدف و روش اجرا و نتایج کار با آموزش و پرورش شباهت زیادی دارد و تفکیک آنها از یکدیگر ممکن نیست.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ جمعه 17 آذر 1391برچسب:, توسط مهدی دهقانی

 

1- دفاتر امین سلامت برای مشاوره تشخیص نوع بیماری       

1-گرفتن شرح حال از مددجو

2-تشکیل پرونده پزشکی جهت مددجو

3-تشکیل بانک اطلاعاتی از کلیه متخصصین در سطح شهر

4-پی گیری از روند صحیح ارجاع به متخصص مربوطه

 

2-کلینیک تشخیص و بهبود کودکان Hyper active

1-تشکیل پرونده بهداشتی برای کودکان مورد نظر

2-ثبت کلیه رفتارها و عکس العمل های کودکان مراجعه کننده

3-انجام مشاوره جهت درمان و رفتار با کودکان

4-آموزش به والدین جهت چگونگی رفتار با کودکان

5-برگزاری کلاسهای آموزشی برای کودکان ( ارتباط درمانی )

 

3-مرکز اتوکلاو و استریل پسمانده های پزشکی

1-عقد قرارداد با بیمارستانها یا مراکز تولید پسمانده های پزشکی

2-جداسازی پسمانده های نوک تیز و برنده

3-استریل پسمانده های پزشکی جدا شده در شرایط استاندارد

4-تحویل پسمانده های استریل شده به مرکز جمع آوری و دفع زباله های شهرداری  یا امحاء آن به روش بهداشتی و مناسب

ارسال در تاريخ دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, توسط امید زاهدی

 

1- مرکز پرستاری از راه دور      

1-انجام مشاوره تلفنی درخصوص مراقبتهای خاص بیماریها

2-انجام مشاوره تلفنی درخصوص مراقبت از کودکان ؟ بیماریهای خاص

3-انجام مشاوره تلفنی درخصوص نگهداری از سالمندان در منزل

4-معرفی جهت انجام مشاوره به واحد تغذیه روانی

 

2- تولید و بسته بندی گیاهان دارویی     

1-بسته بندی گیاهان دارویی براساس استانداردهای مصوب وزارت بهداشت .

2-تعیین جنس و گونه گیاهان ، تعیین مشخصات ماکروسکوپی و میکروسکوپی بخش مورد استفاده گیاه ، درصد رطوبت ، درصد اجسام خارجی آلی ،

3-کنترل واحد تولید عصاره اسانس گیاهی شامل تعیین جنس و گونه گیاهی ، کنترلهای فیزیکی عصاره یا اسانس می باشد.

4-رعایت کلیه موازین بهداشتی درخصوص نگهداری کوتاه مدت و بلند مدت گیاهان  و بسته بندی آنها .

5-رعایت کلیه موازین بهداشتی درخصوص کارکنان

 

3- مرکز ارائه آموزه های بهداشتی در فروشگاه سلامت      

1-تهیه جزوات آموزشی درخصوص بیماری ها

2-آموزش چهره به چهره ( face to face ) به مددجویان درخصوص بیماری خاصشان

3-در اختیار قرار دادن آخرین اطلاعات و دانش روز به بیمار نیازمند

4-پذیرش نمایندگی از انجمن بیماریهای خاص

ارسال در تاريخ چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, توسط امید زاهدی

1- Bloggers      

وبلاگنویسی حرفه ای.. خیلیها شغل اصلی شان شده در خانه نشستن و انجام تحقیق و بررسی بر اساس سفارشهای یک یا چند بیزینس و انتشار آنها در وبلاگ و دریافت دستمزد یا پول آگهی در وبلاگ شان.

2- Virtual business service providers  

سرویس دهندگان جانبی به بیزینسهای مجازی.... بسیاری افراد اینروزها از خانه شان یک شرکت یا بیزینس مجازی بر روی اینترنت و یا بدون اینترنت ایجاد کرده اند و نیاز دارند به شرکتها یا افرادی که به مشتریهای آنها سرویسهای قبل یا بعد از فروش ( customer service ) و جانبی و مکمل بدهند. و سوالات مشتریها را پاسخ دهند (مثلا منشی باشند) یا اجناس را تحویل داده یا پست کنند یا سرویس بدهند به مشتریها و غیره...اینحوری است که یک بیزینس ساده، باعث ایحاد دهها شغل برای دیگران هم میشود.

3- مرکز ثبت بیماریها        

1-تهیه و آماده نمودن فرمهای آماری

2-جمع آوری آمارها روزانه ، ماهانه ، سالانه و تحویل به واحدهای ستادی

3-جمع آوری سرجمع آمارها ماهانه از واحدهای ستادی و تحویل به معاونت ذیربط

4-تجزیه و تحلیل اطلاعات ، آمار و رسم نمودار

5-جمع آوری آمار ثبت موارد مرگ وعلت آن

6-ورود اطلاعات در نرم افزار مربوطه 

7-پیگیری و اجرای برنامه های مرتبط با ثبت بیماریهای وزارت بهداشت اعلام می شود.

ارسال در تاريخ دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, توسط امید زاهدی

دستیابی به کمال انسانی و طراحی سبک زندگی اسلامی - ایرانی در جامعه ، نیازمند زیرساخت های لازم و ضروری در قلمرو زندگی فردی و اجتماعی می باشد . لذا با ترسیم نیم رخ روانی - رفتاری دانش آموزان ، برنامه ریزی مطلوب مبتنی بر اطلاعات حاصل از نیم رخ روانی - رفتاری و نیاز آنان امکان وقوعی می یابد و مشخص می نماید که جهت گیری های آینده محور آموزش و پرورش به چه نحو و با چه راهبردی ادامه یابد که این مهم با ساخت آزمون سلامت روانی - رفتاری که براساس الگوهای بومی هنجاریابی شده و زمینه لازم جهت شناسایی علمی مشکلات و توانمندی روانی - رفتاری را میسر می نماید .

براین اساس اطلاعات لازم در زمینه آزمونها و پرونده مشاوره دانش آموزان در قالب پاروپوینت خدمت همکاران گرامی ارائه می گردد

ارسال در تاريخ شنبه 27 آبان 1391برچسب:, توسط امید زاهدی

چنان که از ملاحظات فوق برمی‏آید، ارائه تعریف یا اهدافی معین برای خدمات راهنمایی و مشاوره، که مورد پسند همه مشاوران باشد، بعید می‏نماید.لیکن در مورد اهداف کلی مشاوره می‏توان توافق حاصل کرد.تقریبا همه مشاوران معتقدند که هدف اصلی مشاوره تعبیر رفتار مراجع در جهتی است که وی را به یک زندگی سودمندتر و رضایت بخش‏تر رهنمون سازد.

و در این مسیر کاوش و درک خویشتن به منظور خود- رهبر شدن یک هدف مورد قبول است.فرض این است که در امنیت رابطه مشاوره‏ای افراد قادرند در احساسات، ادراکات، ارزشها، درک خویشتن از دیگران

منبع: http://www.noormags.com



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, توسط گروه مشاوره

در مورد اهداف و ماهیت خدمات راهنمایی باید دانست که جنبش راهنمایی از آغاز آن(که تقریبا نود سال قبل است)تغییرات اساسی زیادی کرده است.دیگر راهنمایی صرفا راهنمایی شغلی-تحصیلی نیست.

اصطلاح راهنمایی به همتای آن«مشاوره»ملحق شده و این یک بسط و تکامل تدریجی و طبیعی بوده است. چه، کارشناسان راهنمایی شغلی متوجه شدند که آنچه آنها انجام می‏دهند، بیش از صرفا ارائه راهنمایی- توصیه یا صوابدید و آگاهی شغلی دادن است.در واقع آنها به افراد کمک می‏کردند تا مشکلات زندگیشان را که گاهی هم پیچیده و عمیق بود، برطرف سازند.و طرز عمل و برخورد آنان با این مشکلات به شیوه‏ای متفاوت از روان درمانی بود.از این جهت، تأکید منحصر و محدود بر نیازها و رغبتهای شغلی به تأکید بر سازگاری انسان، که مستلزم مهارتهایی بیش از دادن اطلاعات صرف بود، گسترش یافت.و در مسیر این تکامل، بالاخص از جنگ جهانی اول به بعد، عواملی چون نهضت تعلیم و تربیت پیشرو 1 ، جنبش بهداشت روانی 2 ، یافت‏های روان‏شناسی آزمایشگاهی 3 و عکس العمل نسبت به آنها و ابداع و گسترش ابزارهای روان سنجی 4 تأثیری بسزا داشتند.مروری بر چند تعریف از راهنمایی و مشاوره این تغییر و تکامل را مشخص می سازد.

منبع: http://www.noormags.com



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, توسط گروه مشاوره

در ایران، در کنفرانسهای فرهنگی سال 1337 که در مشهد و آبادان تشکیل شد، ایجاد برنامه راهنمایی در آموزش و پرورش»به منظور کمک به دانش‏آموزان در انتخاب رشته تحصیلی و اشتغال آتی آنان ضروری شناخته شد.لذا، مرکز راهنمایی دانش‏آموزان در اداره کل تعلیمات متوسطه به وجود آمد و اجرای تست و تشکیل پرونده تحصیلی در چندین مدرسه به طور آزمایشی آغاز شد.به دنبال آن در سال 1338 عده ای از کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در جهت تحصیل و تحقیق در مسایل راهنمایی به خارج از کشور اعزام شدند و بدین وسیله مقدمات گشایش دفتر برنامه‏ریزی راهنمایی تحصیلی و اجرای برنامه راهنمایی در ایران فراهم شد.

در سال 1346 وزارت آموزش و پرورش از دانشکده‏های علوم تربیتی دانشگاهها و مدارس عالی تقاضای تربیت مشاور تحصیلی کرد.در بهمن 1347 دفتر کل آموزش راهنمایی تأسیس شد و با تدوین کتابهای جدید و تربیت معلم برای دوره تحصیلی راهنمایی، که با تغییر نظام آموزشی قدیم از دو دوره شش ساله دبستان و شش ساله دبیرستان به یک دوره پنج ساله دبستان، یک دوره سه ساله راهنمایی و یک دوره چهار ساله دبیرستان به وجود آمده بود، سرانجام در مهرماه 1350 مدارس راهنمایی کار خود را رسما شروع کردند.

منبع:http://www.noormags.com



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, توسط گروه مشاوره

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد